Interview winning photo NRC contest on nrc.nl

With the photo ‘Jan’ I won the NRC Photo Contest. The interview that came with it, was published on the website of the website of the national newspaper NRC.

The whole interview in Dutch:

„De fotograaf heeft een goede positie; door de vele details, krijg je echt een kijkje in iemands leven”, luidde het commentaar van de jury. En: „Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. En hoe meer vragen het oproept.” 

„Jan is mijn buurman in Leiden”, vertelt Lenny Waasdorp over haar winnende foto ‘Jan’. „Hij is 85. Negen jaar geleden is zijn vrouw overleden, sindsdien is hij alleen. Af en toe loop ik eens bij hem binnen; dan maken we een praatje en eten we samen wat. En soms vraag ik of ik een foto van hem mag nemen.”

„Vroeger handelde Jan in antiek. Hij houdt nog steeds van oude spulletjes. Maar laatst was hij gevallen met z’n scootmobiel. Daarom lag hij op bed, midden in de huiskamer. Ik had een icepack voor hem gehaald. Dat ligt op z’n enkel, onder de theedoek.”

Directe leefomgeving

Waasdorp volgde de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, studeerde aan de kunstacademie in Istanbul en deed nog een postacademische kunstopleiding. Ze wil zichzelf beslist geen fotograaf noemen. „Daarvoor mis ik de techniek. Ik ben volledig autodidact. Ik heb ook helemaal geen dure spullen. Ik heb geeneens een flits.”

Haar foto’s zijn beelden uit haar directe leefomgeving. „Dat is waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Ik ga niet op zoek naar onderwerpen; de onderwerpen zijn er al. Op een gegeven moment krijg ik de behoefte om ze te fotograferen. Dat gebeurt organisch – óf het gebeurt niet.” 

Spoorlandschap

Zo werkte Waasdorp een paar jaar parttime als conducteur op de trein. In die tijd maakte ze – met haar diensttelefoon – foto’s vanuit de achterste cabine. „Ik heb geprobeerd om de eindeloosheid van het spoorlandschap te laten zien, maar ook de eenzaamheid van het werken op het spoor. In die cabine mogen geen reizigers komen, daar zit je helemaal alleen. Dat was op dat moment mijn leefomgeving. Dan is het voor mij bijna logisch dat ik het ga fotograferen.” Het zwart-wit resultaat is te zien in het fotoboek ‘Station to Station to Station’.

Uitpuilende ogen

Waasdorp maakte ook zelfportretten. 77 stuks, in kleur, in haar eigen studio. Geen mooie plaatjes, maar bewerkte, soms ook bewogen beelden met uitpuilende ogen, openhangende monden en gehavende neuzen. „Het was mijn zoektocht naar identiteit. Of je nu conducteur bent op de trein, of je drinkt thee met de buren, of je opent als kunstenaar een expositie: je bent het allemaal zelf, maar toch gedraag je je telkens anders en word je anders gezien. Dit was mijn manier om dat uit te zoeken.”

Op zoek naar het kwaad

Een andere zoektocht leidde tot de fotoserie ‘See No Evil’. „Ik zag een filmpje over een Vlaamse seriemoordenaar. Die man was tekenleraar. Dat intrigeerde mij, want ik zat natuurlijk ook op de academie. En hij zat gewoon op een verjaardagsfeestje. Nergens gingen alarmbellen rinkelen. Logisch, want je kan aan de buitenkant niet zien wat iemand allemaal doet. Het kwaad heeft geen gezicht. Maar ik wilde weten hoe dat kwaad er dan toch uit zou kunnen zien.”

Dus vroeg ze familie, vrienden en mentoren van haar kunstopleiding of die voor haar wilden poseren. Ze fotografeerde hen met ontbloot bovenlijf en een nylonkous over hun hoofd. „Alsof ze criminelen waren. De typering van het kwaad.” Ze werkte hierbij met een pinhole camera, dus zonder lens, met slechts een klein lichtgaatje. „Die mensen moesten vijf minuten doodstil zo blijven zitten. Eigenlijk heb ik ze al die tijd gevangen gehouden. Het zouden dus net zo goed slachtoffers kunnen zijn. Dat is een mooie extra laag in de foto’s.”

Seriewerk

„Mijn beelden tonen een beetje de rauwheid van het bestaan”, zegt Waasdorp. „Dat zie je terug in vrijwel al mijn werk, en eigenlijk ook in het portret van Jan. Het is een heel realistische foto.” Én ze houdt van series maken. Zoals ze deed met de zelfportretten en spoorlandschappen, maar bijvoorbeeld ook met boorplatformen. „Als je een aantal van dezelfde voorwerpen bij elkaar in een serie zet, worden het haast personen. Dan krijgen ze bijna een identiteit.” 

Een serie van Jan, zit die eraan te komen? „Als hij het leuk vindt ga ik dat zeker doen. Jan is voor mij heel dichtbij. Dat vind ik toch wel het fijnst om te fotograferen.”

Dutch Railways purchases five works of art

Titel: 28.11.2016 10.44 uur. Baanvak Ut-Ht. Dr. W. Hüpkesbrug bij Zaltbommel in SLT 2411. 16035

Since today, five of my works have been purchased by the Dutch Railways Head Office in Utrecht. These works have been developed for the Executive Board and are situated in their work and meeting spaces. All photos from these works are from the photo book Station to Station to Station. The beautiful wooden frames are made in cooperation with furniture maker Frida van der Poel.

The custom-made wooden housing made of zebra wood (FSC quality mark) contains a Full HD monitor with player and a motion detector. The player automatically plays with movement and plays the video in loop. The video can be paused, a pause button is mounted on the right, but not turned off. Thirty minutes after the last move, the video automatically stops playing. The size of the monitor is 22 inches (55.88 cm), which amounts to 27.40 x 48.70 cm. The total work, including housing, a few cm larger. On the left side of the wooden housing the title has been milled.

The work is in the office of the president of NS
The Client’s meeting room has two photos that have been taken just one second in succession. Both are titled: 16.04.2017 19:09 Track section Amf – Zl ICMm 4213 at Hanzeboog Zwolle 665. On the left side of the wooden housing the title has been milled.

The photos are printed on high quality photo paper and glued between dibond and antireflex plexiglass (which is necessary with the many fluorescent lamps). The frames are custom made by furniture maker Frida van der Poel.
Size of the photos: 140 x 105 cm. Slightly larger with frame.
Titel: 10.01.2015 10:21 – 10:22 uur. Baanvak Almo – Hvs. Dive-under bij Weesp. 4941
The work space called ‘Het Station’ there is a photo sequence of 24 framed photos. Each photo comes with passe-partout in a white wooden frame with non-reflective glass. The installation of 24 photos is arranged in four rows of six and in chronological order.

Size per frame is 28 x 35 cm. Total size is approximately 112 x 210 cm.
Titel: 03.05.2015 20:02 uur. Baanvak Asb – Ut. Demkaspoorbrug. 3173
There is a triptych in the office space De Standplaats. The photo of the Demkaspoor Bridge in Utrecht was cut in three pieces for this purpose, the two outer parts being the same width as the middle one. Each part is floatingly framed in a black wooden frame with non-reflecting glass. There is an inch between the frames.
Sizes outer two photos: 78 x 35 cm each. Size inner photo: 78 x 70 cm. Total size of the photos: 78 x 140 cm. Total size of the work including lists and spaces slightly larger.

Station to Station to Station

Order Station to Station to Station at Lecturis

Station to Station to Station
A railroad movie

Five years ago I started working as a train manager at the Dutch Railways. I fell in love with the beauty of my new surroundings immediately. Because of my job, I was given access to the unmanned cabin at the rear end of the train that is off limits to visitors. My colleagues call this cabin: “The most beautiful office in the Netherlands’; the view is phenomenal. The sightlines, the tracks in perspective, the structures and textures all have a great magnetic effect. After a while I began to photograph from this rear end cabin. The photos provide an unpolished image of the view through the window of the cabin. The (disappearing) railway landscape mixes with the dirt, dead insects and raindrops on the window.

Distinctive
After shooting for five years, I have established a huge archive of images of which about 800 are included in Station to Station to Station. This book is distinctive for three reasons:

  1. All pictures are taken with the Dutch Railway companies’ telephone and my own smartphone.
  2. All pictures are taken by myself, serving as a train manager, and not by a photographer from outside.
  3. You get a unique view from the Dutch railway landscape that normally stays hidden to you.

The endlessness of the track existence
Working on the track gives me the feeling of a raw romance. The endlessness of the track existence and the rawness are particularly well reflected in the long series of photos. A small number of self-portraits represent the loneliness and gives it a human scale compared to the panoramic, universal landscape. The different series range from 2 to 136 photos. The series are not displayed in chronological order but purely arranged to form. The individual photographs within the series are arranged according to their chronology.

The title Station to Station to Station indicates that what is photographed is positioned between stations, a parallel world that is invisible at first. I imagine the train as a spaceship that moves through this invisible world. At the stations the spaceship opens its doors, passengers step in, the doors close and when they get out they are in another time and in another place.

The repetition of the word station in the title is a cadence, a rhythm you physically experience also in trains. It’s the rhythm of time and space. Each traveller who travels from A to B will recognize this universal phenomenon. The unique position that I have as an artist and train manager, is used in a photo series that transforms the phenomenon mentioned above in a travel report: a journey that never ends. Thereby Station to Station to Station can also be interpreted as an intermediate station.

The design of this book is based on the rhythm of rail travel. A rhythm in intervals allowing a long series of photos to be interspersed with only a few pictures: like a train that slowly starts, accelerates and comes to a standstill. Consequently: browsing this 328-page book has the attention span that is a metaphor for travelling. The Swiss binding method releases the infrastructure of the book.

A meeting

One of the characteristics of Station to Station to Station is that all the photos were taken with a smartphone. Now these digitally made images are manifested in an analogously manner. Thus, this work of art is a hybrid wherein the shape (the book) gives weight to the content (smartphone pictures). It gets an extra layer of meaning because it is a meeting between the digital and analogue: an old medium that incorporates a new one.

The book enters a much more intimate relationship with the viewer through its shape than a display screen could ever do. Moreover it loosens itself from the huge, impersonal digital world. So this book, which reads like a railroad movie, becomes an invitation for a personal trip.

Order Station to Station to Station at Lecturis.

Press related items & Station to Station to Station

November 2016. Ten page’s in Vrij Nederland.

 

March 23: at BNR Nieuwsradio at the program HEMMEN:  https://www.bnr.nl/player/archief/20170323125135600

April 6 written article in Metro Holland, on- & offline.

 

April 12:  a video made by Metro Holland.

April 28: article in Dutch Railway staff magazine.

June 7. Leidsch Dagblad.

June 14. Radio interview by Pieter van der Wielen in VPRO’s Nooit Meer Slapen 

June 16. Radio interview by Jan Mom in Opium op 4.

June 26. Written article in SHUTR.photomagazine.

Station to station to station

cover_stationtostationtostation

Spring 2017 Station to station to station will be published. My photo book with more than 700 photographs in 328 pages. You can order it at Lecturis.nl

From 2012 Lenny Waasdorp, visual artist and railway guard at the Dutch Railway, photographed the Netherlands from the train with a cell phone. Unusual in this is the position from which she photographed – from the very rear end of the train, giving the viewer a breathtaking view of the Dutch Railway and infrastructure. This method yielded thousands of pictures, of which a large selection finds its way to “Station to station to station,” in which the rhythm of rail travel is captured in the many photographs, sometimes dozens per page, sometimes a single picture. Like a train that speeds, stops and continues traveling.
The pictures testify the endless, loneliness and rawness of (working on) the railway. A book for anyone with an affinity for the railway, photography, the Dutch landscape, travel, trains and the romance around it. A book as a railroad movie.