‘Is pas d’ Espace’ is a bilingual title, taken from the book ‘Espèces d’espaces’ (Spaces around) by the French writer Georges Perec. Pas d’espace translates from French as: ‘no space’. By placing ‘is’ before this, the Dutch translation indicates ‘it is real, it is real space.’ Space is a doubt. Space is something that we must constantly redefine.

It is the starting point of the exhibition from Maud van den Beuken, Loek Grootjans en Margot Zweers in Park, Tilburg. The exhibition will be accompanied by a small publication with contributions by Maud van den Beuken, Hendrik Driessen, Marinus van Dijke, Loek Grootjans, Ali Haji, Maarten Kleinhans, André Kuipers, Fenna Koot, Georges Perec, Carl Sagan, K. Schippers, Laura Schippers, Lenny Waasdorp, Margot Zweers and &Hedwig Houben.

28.06.2019 | 16:57:37 – 16:57:40 uur | Baanvak Amf – Amfs | Flyover Amersfoort | 11655

My contribution:

De ruimte die ik, als machinist, met de trein inneem, is niet los te zien van de afstand die de trein aflegt. Die ingenomen ruimte is dus niet alleen driedimensionaal (lengte x breedte x hoogte van de trein) maar het bevat een vierde dimensie namelijk tijd. Elk stuk spoor wat bereden wordt, wordt namelijk voor elke specifieke trein gedurende een bepaalde tijd gereserveerd en beveiligd. Die gereserveerde ruimte heet ingelegde rijweg en heeft een beperkte houdbaarheidsduur, vaak 180 seconden, waarin de machinist dat stuk spoor moet afleggen. Als machinist is het de taak om op de seconde nauwkeurig de gererserveerde ruimte te passeren. 


In een aantal seconden (3 à 4) kan je met de trein met een snelheid van 140 km/u een brug passeren. De trein kan echter meer dan 300 meter lang zijn (en ruimte bieden aan meer dan 1200 mensen), dat betekent dat wanneer ik in de bemenste cabine voorin de brug al heb verlaten, de mensen die in het achterste deel van de trein zitten, de brug nog niet eens hebben bereikt. Het stuk ruimte dat de brug herbergt, wordt dus langer bezet door de trein dan ik voorin kan waarnemen (en v.v.). 


Vanuit de voorste cabine, de binnenruimte van de trein, heb ik zicht op de buitenruimte. Ik kijk daarvandaan op het spoor en heb weids uitzicht op het Nederlandse spoorlandschap. Het perspectief dat ik vanuit de cabine heb, blijft voor de reiziger verborgen omdat deze vanuit de trein alleen naar links of rechts kan kijken. Vanuit dit verborgen perspectief kijk ik de hele dag naar wat gezichtsbedrog heet: het verdwijntpunt van de sporen die in de verte samen lijken te komen maar dat nooit doen.

The opening will be performed on Saturday, October 23 at 4 pm, by Philippe van Cauteren, director of SMAK in Ghent.